onsdag 26 september 2012

Istanbul






Sent en kväll när vi gick av spårvagnen i Istanbul såg jag en kvinna som satt på trottoaren. Framför henne låg stickade vantar och tofflor. Vet inte om hon hade stickat allt själv för hon kunde ingen engelska men jag såg ju att det var handstickat. Mitt hjärta kände för kvinnan och jag köpte fingervantar för 5 euro och tofflor för 5 euro.






Utanför Stora Basaren hittade vi en kvinna som stickat tröjor av tunna läderremsor. Säkert var det spill från någon fabrik som tillverkar skinnkläder.






En man på gatan satt och lagade en antik matta.





En väverska satt och knöt en väggbonad i silke med motivet Jesu sista måltid. Det var mycket ansträngande för ögonen . Hon knöt 4 t / dag och den beräknades vara klar efter 14 mån.




I blå moskeèn var en underbar matta.












1 kommentar:

  1. Men OJ har du vart i Istanbul !! Va roligt !!! Nu blir ja avis igen ^^
    Tröjorna stickade av läder verkar ju balla...köpte du nåt där ?
    Vantar å sockar ser fina ut =)
    Saknar er på stickcafet ja åxå ... men går ju min starta eget kurs nu på tisdagar.
    4 av 12 e avverkade. Hade ju sett fram emot stickcafe den 31e okt, men då skulle ni ju till Säffle sa Britta å d orkar ja inte... när ja vart i K-d dan innan. Men ja får se fram emot nästa år om d inte blir nåt i december... men då ids man väl inte iaf =P
    Kram M

    SvaraRadera